Szanowni Państwo,
mija drugi tydzień odkąd przerwaliśmy zajęcia w Uniwersytecie Śląskim. Ten stan potrwa na pewno do 10 kwietnia, ale zważywszy skalę epidemii, należy założyć czas znacznie dłuższy. Niemal od razu rozpoczęliśmy pracę nad zorganizowaniem kształcenia zdalnego i przeniesieniem możliwie największej części programu studiów w tym semestrze, w przestrzeń wirtualną. Bardzo dziękuję Państwu Dziekanom i Dyrektorom kierunków za trud przygotowania nam systemowych zasad zdalnego kształcenia.
Dzięki pracy wielu z Państwa, na wydziałach i w administracji centralnej, w bardzo krótkim czasie udało się opracować zasady prowadzenia i rozliczania zajęć w sposób zdalny, jak również przygotować stosowne narzędzia i instrukcje ich obsługi. Nie to jest najważniejsze, jakiego narzędzia użyjemy, istotne jest zachowanie ciągłości kształcenia, przez co rozumiem nie tylko realizację jego efektów, ale w równym stopniu przebywanie razem ze studentami, dzięki wymianie wiedzy.
Na czas zawieszenia zajęć uruchomiliśmy na stronie Uniwersytetu specjalne serwisy, gdzie gromadzimy wszelkie niezbędne informacje dotyczące funkcjonowania uczelni w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego. Zachęcam Państwa gorąco do korzystania z następujących serwisów internetowych:
1. www.koronawirus.us.edu.pl – serwis zawiera szereg informacji dotyczących sytuacji epidemicznej oraz zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Na stronie znajdują się także najważniejsze komunikaty władz uczelni, odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez pracowników, studentów i doktorantów oraz aktualności. Serwis jest podstawowym narzędziem komunikacji o rozwiązaniach i zaleceniach związanych z funkcjonowaniem Uniwersytetu Śląskiego w okresie epidemii.
2. www.e-learning.us.edu.pl – strona osadzona w ramach serwisu www.koronawirus.us.edu.pl zawiera treści dotyczące organizacji zdalnego nauczania w okresie zawieszenia tradycyjnych zajęć dydaktycznych. Znajdują się tam m.in. podstawowe informacje dotyczące polecanych narzędzi e-learningowych, instrukcje wykorzystania platformy Moodle i oprogramowania Microsoft Teams oraz rady dotyczące sprawnego prowadzenia e-learningu. Treści przygotowane zostały przez dydaktyków i pracowników zajmujących się zdalnym nauczaniem.
3. www.centrumdydaktyki.us.edu.pl – strona przygotowana przez Uniwersytet Otwarty UŚ. Centrum Dydaktyki wspiera studentów, doktorantów i pracowników w rozwoju kompetencji dydaktycznych. W serwisie można znaleźć m.in. informacje dotyczące narzędzi cyfrowych i tworzenia materiałów dydaktycznych. Strona zaprojektowana jest jako miejsce wymiany doświadczeń – w tym celu zostanie na niej uruchomiony czat, na którym będzie można skonsultować swoje pomysły i wątpliwości, a także dopytać o stosowne do swoich zajęć narzędzia.
Mimo ogromu włożonej już pracy i troski o funkcjonalność przedstawionych tam narzędzi i sugestii metodycznych, mamy świadomość, że przestawianie naszego kształcenia na tryb zdalny dokonuje się nagle, bez szans na spokojną aplikację metod i narzędzi. Z pewnością też często odmówią nam one – sprzęt lub programy – posłuszeństwa. Spokojnie szukajmy wówczas innych rozwiązań, uciekając się do informacji zawartych we wspomnianych serwisach lub wspierając się wzajemnie dobrymi rozwiązaniami i radami.
Z wyrazami szacunku
prof. dr hab. Ryszard Koziołek
prorektor ds. kształcenia i studentów
Uniwersytet Śląski w Katowicach