Poniżej prezentujemy informacje dotyczące ścieżki wdrożenia zdalnego kształcenia. Analiza uwzględnia informacje istotne z perspektywy osoby przygotowującej zajęcia, jak i studentów. Można w niej znaleźć m.in. informacje dotyczące:
- oceny specyfiki grupy docelowej kursu e-learningowego
- ustalenia umiejętności technologicznych własnych oraz grupy studentów
- charakterystyki sposobu dostarczania treści
- kwestię ustalenia kanału komunikacyjnego ze studentami
1.KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI
⮚ SPRAWDŹ, czy masz dane kontaktowe do swoich studentów. Upewnij się, czy możesz wysłać do swoich studentów e-mail przez USOS, być może masz kontakt do starostów grup
⮚ PRZEKAŻ studentom kontakt do siebie
⮚ ZAPYTAJ studentów, czy mają dostęp do Internetu, programów, czy posiadają urządzenia niezbędne do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych online
⮚ USTAL główny kanał komunikacji (e-mail, Messenger, Teams). Wybierz jeden, z którego będziecie wszyscy korzystać.
⮚ STWÓRZ harmonogram zajęć i ustal godziny, w których będziesz się kontaktował ze studentami, postaraj się prowadzić zajęcia zgodnie z harmonogramem Twoich zajęć
⮚ USTAL godziny konsultacji online, w których studenci mogą się z Tobą kontaktować w ramach wirtualnego dyżuru, roześlij je do studentów
⮚ ZAPLANUJ terminy wysyłania materiałów i nadsyłania prac przez studentów (formułę zaliczenia dostosuj do zdalnego kształcenia)
⮚ USTAL formę komunikacji w sytuacjach wyjątkowych, wymagających szybkiego reagowania (np. kontakt telefoniczny)
⮚ INFORMUJ grupę o zmianach w harmonogramie czy metodach realizacji zajęć
Kanały do komunikacji ze studentami, z których możesz skorzystać, to:
- mailing do studentów z USOS (podstawowy)
- Microsoft Teams
- Czat na Moodle
- Zamknięte grupy na Facebooku
- Messenger
- Skype
Szczegółowe tutoriale i propozycje znajdziesz na podstronie tego serwisu oraz na stronie Centrum Dydaktyki UŚ
2. JAK UCZYĆ ONLINE?
Zastanów się nad celem swoich zajęć, zdecyduj, jakie elementy można realizować zdalnie.
⮚ SPRAWDŹ, czy masz dostęp do podstawowych platform edukacyjnych i wybierz jedną z nich (Moodle, Microsoft Teams)
⮚ PRZEJRZYJ TUTORIALE E-LEARNINGOWE i wybierz to narzędzie, które dla Ciebie i studentów będzie najwygodniejsze
⮚ SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej
- na platformie Moodle, pomoc znajdziesz na stronie Centrum Kształcenia na Odległość UŚ
- na plaformie MS Teams, pomoc znajdziesz na stronie Centrum Dydaktyki UŚ
⮚ ZOBACZ, z jakich narzędzi możesz jeszcze skorzystać, aby uatrakcyjnić swoje zajęcia
- podstrona serwisu e-learning.us.edu.pl
- podstrona serwisu Centrum Dydaktyki UŚ
⮚ Jeśli nie masz możliwości prowadzenia zajęć za pośrednictwem platformy, zaplanuj zajęcia w oparciu o kontakt mailowy
⮚ Jeśli potrzebujesz konsultacji w zakresie tworzenia zajęć lub korzystania z narzędzi cyfrowych, umów się na konsultacje on-line poprzez stronę: https://www.centrumdydaktyki.us.edu.pl
3. PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ
⮚ ZAPLANUJ, jakie formy pracy z obowiązującego programu nauczania możesz wykorzystać w formie zdalnej
⮚ STWÓRZ MATERIAŁY DYDAKTYCZNE - wykorzystuj różne formy: filmiki, streaming, prezentacje multimedialne, mapy myśli, screencasty. Więcej na ten temat m.in.na stronie https://www.centrumdydaktyki.us.edu.pl/tworzenie-materialow-dydaktycznych/
⮚ SPRAWDŹ, czy w sieci istnieją materiały, z których możesz skorzystać pracując zdalnie
⮚ KORZYSTAJ z gotowych rozwiązań i sprawdzonych materiałów edukacyjnych, dostępnych na:
- https://www.koronawirus.us.edu.pl/pl/elektroniczne-bazy-danych
- https://www.centrumdydaktyki.us.edu.pl/otwarte-zasoby-edukacyjne/
⮚ WSKAŻ sposoby weryfikacji materiału (notatka/pisemne refleksje z lektury, pytanie problemowe np. na platformie Moodle, praca pisemna, konspekt, bibliografia, quiz, efekty pracy projektowej przesłane pocztą elektroniczną, obecność/aktywność w trakcie wideokonferencji, prezentacja, egzamin ustny (Skype, Messenger i in.) lub pisemny (online), dyskusja przez Skype, Messenger
⮚ USTAL formę zaliczenia, rozważ alternatywne sposoby oceniania pracy studentów (praca semestralna, analiza partii materiału, testy na platformach)
Pamiętaj, że najważniejszy jest stały kontakt ze studentami, dbaj o systematyczną komunikację z grupą. Jest ona potrzebna, aby kształcenie online było efektywne, a prowadzony sposób nauczania i jego modyfikacje zrozumiałe i jasne dla studentów.
4. INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAW AUTORSKICH
Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień zw. z prawami autorskimi w kontekście tworzenia materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.
1. KOMUNIKACJA Z UNIWERSYTETEM ŚLĄSKIM
⮚ Lista linków przydatnych jeśli chcesz skontaktować się z:
⮚ Jeśli potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej, a także wsparcia w zakresie samorozwoju zobacz informację na ten temat
2. KOMUNIKACJA Z WYKŁADOWCĄ
⮚ SPRAWDŹ i w razie potrzeby uaktualnij swój adres e-mail w systemie USOS (to podstawowa droga, dzięki której Twój prowadzący będzie chciał nawiązać z Tobą kontakt). Jeśli nie masz kontaktu ze swoim wykładowcą, skontaktuj się z dyrekcją swojego kierunku
⮚ ZAŁÓŻ konto na platformie Office 365 - jak to zrobić dowiesz się z tutoriala.
⮚ WYKŁADOWCA ustali sposób komunikacji ze studentami - dopasuj się do grupy tak, byście mogli uczyć się wspólnie. Możecie w tym celu wykorzystać:
- mailing z wykładowcą za pośrednictwem USOS (podstawowy)
- Microsoft Teams
- Czat na Moodle
- Zamknięte grupy na Facebooku
- Messenger
- Skype
⮚ STOSUJ SIĘ do harmonogramu zajęć przesłanego przez wykładowcę
3. JAK SIĘ UCZYĆ ONLINE?
⮚ SPRAWDŹ, czy masz dostęp do platform edukacyjnych rekomendowanych przez UŚ (Moodle, Microsoft Teams)
Wykładowca ustali, z której platformy będziecie korzystać.
⮚ SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej
⮚ WYKORZYSTAJ materiały udostępnione przez wykładowcę, poszerzaj wiedzę i zdobywaj nowe umiejętności
⮚ POSZUKAJ dodatkowych materiałów i podziel się nimi z wykładowcą i w grupie
4. KOMUNIKACJA Z INNYMI STUDENTAMI
⮚ MOŻESZ zorganizować swoją własną przestrzeń do nauki i wsparcia w studiowaniu zdalnie i uczyć się wspólnie z grupą. A także tworzyć zespoły projektowe lub grupy robocze, których zadaniem będzie opracowanie danej części materiału lub praca nad zadaniem problemowym.
⮚ MOŻESZ założyć zespół w aplikacji Microsoft Teams, stworzyć zamkniętą grupę na Facebooku i wymieniać się materiałami.
⮚ Jeśli wiesz, że w Twojej grupie na studiach jest osoba, która nie ma dostępu do Internetu lub nie wie, jak skorzystać z e-learningu, wesprzyj ją i udziel pomocy!
Studiowanie w formie e-learningu pozwala nie tylko na zdobywanie wiedzy zgodnej z bieżącym tokiem studiów, ale również na poszerzanie swoich horyzontów. Korzystaj z przygotowanych przez wykładowców materiałów, zasobów udostępnionych przez uczelnie, biblioteki (CINiBA), filmoteki czy platformy do samodoskonalenia w obszarach, które są Twoją pasją.
Wykaz dodatkowych narzędzi, które pozwolą Ci się rozwinąć, znajdziesz na:
Podstronie zawierającej informacje o elektronicznych bazach danych
Stronie Centrum Dydaktyki UŚ
Pamiętaj! Brać studencka to siła - bądźcie dla siebie wsparciem!
5. INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAW AUTORSKICH
Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień zw. z prawami autorskimi w kontekście korzystania z materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.
Studencie, możesz wyszukać publikacje wskazane przez wykładowcę. Materiały, które znajdują się pod adresem http://han.bg.us.edu.pl/han/bc są dostępne dla wszystkich posiadaczy aktywnego konta.
Formularz dla pracowników znajduje się na stronie https://ciniba.edu.pl/index.php?option=com_rsform&view=rsform&formId=23
Aby zamówić materiały z zasobów bibliotecznych, każdą pozycję bibliograficzną należy wpisać osobno. Na podany w formularzu adres e-mail otrzymasz wiadomość o dostępności skanów.
Jeżeli jeszcze nie aktywowałeś konta osobiście, możesz to teraz zrobić zdalnie na stronie https://integro.ciniba.edu.pl/integro/registration